Tidsskrifte The Studio blir ofte nevnt i sammenheng med interiørdekorasjonene til Karin og Carl Larsson. Carl Larsson var en maler som reiste rundt og arbeidet med oppdrag mange steder.
I Danmark ble det opprettet en forening som fikk navnet Dansk Skønvirke. Denne foreningen var direkte inspirert av William Morris og Arts and Crafts- bevegelsen.
Maleren Gerhard Munthe hadde fra 1896 til 1899 hatt hovedansvaret for utforming av den nye utgaven av Snorres kongesagaer. Han var opptatt av rikdommen som lå i eventyr, folkeviser, sang og historier. Han hadde som mål for sin kunst at den skulle være helt norsk.
På slutten av 1800- tallet ble det grunnlagt kunstindustrimuseer rundt omkring i Norge. Det var sånn at lærere og elever ved treskjærerskolene rundt om i landet var opptatt av gamle norske forbilder. Det samme gjaldt møbelsnekkerne.
I dag ville vi kanskje svart "håndstrikket lusekofte, eller ostehøvel" når noen spurte oss om typisk norsk!
mandag 10. mars 2008
fredag 8. februar 2008
Modul 5.
Da var uke 6 snart over, og det er på tide og blogge.
Denne uken bestemte jeg meg for og fordype meg mer innen interiør og utstillingsdesign. Så problemstillingen min ble slik;
-Hvordan kan jeg designe soveroms møbler til et kjærestepar på 20 år?
Så jeg satte i gang. -Denne uken har jeg da laget en dobbelt seng, nattbord og en vegg og gulv,slik at jeg ikke bare leverte møblene jeg laget løst.
Jeg har jobbet mye med kapapapp, noe som jeg egentlig syns er litt vanskelig.
Men sluttproduktet er jeg rimelig fornøyd med. Jeg klarte og oppnå de målene jeg satte meg i startfasen.
Jeg startet først med bakveggen, den tappeserte jeg med en rød tapet.
Gulvet ble litt mer jobb fordi jeg ville få det til og se ut som fliser:
så jeg teipet mønster og malte, før jeg dro av teipen. Dermed fikk jeg en effekt av fliser. Sengen og nattbordet laget jeg i kapapapp. Dyne,puter, tepper og duker laget jeg i stoff. -Malte noe stoff også for og få riktig rød farge.
Rommets farger går i rødt og gråt.
Publiserer noen bilder fra prosessen;


Det har vært en spennende og morsom uke.
Denne uken bestemte jeg meg for og fordype meg mer innen interiør og utstillingsdesign. Så problemstillingen min ble slik;
-Hvordan kan jeg designe soveroms møbler til et kjærestepar på 20 år?
Så jeg satte i gang. -Denne uken har jeg da laget en dobbelt seng, nattbord og en vegg og gulv,slik at jeg ikke bare leverte møblene jeg laget løst.
Jeg har jobbet mye med kapapapp, noe som jeg egentlig syns er litt vanskelig.
Men sluttproduktet er jeg rimelig fornøyd med. Jeg klarte og oppnå de målene jeg satte meg i startfasen.
Jeg startet først med bakveggen, den tappeserte jeg med en rød tapet.
Gulvet ble litt mer jobb fordi jeg ville få det til og se ut som fliser:
så jeg teipet mønster og malte, før jeg dro av teipen. Dermed fikk jeg en effekt av fliser. Sengen og nattbordet laget jeg i kapapapp. Dyne,puter, tepper og duker laget jeg i stoff. -Malte noe stoff også for og få riktig rød farge.
Rommets farger går i rødt og gråt.
Publiserer noen bilder fra prosessen;


Det har vært en spennende og morsom uke.
onsdag 23. januar 2008
Abonner på:
Innlegg (Atom)
